RELAÇÕES DE GÊNERO NA EDUCAÇÃO INFANTIL: O TEMPOESPAÇO DAS BRINCADEIRAS
Keywords:
Gênero, Educação Infantil, Brincadeiras.Abstract
O presente trabalho apresenta como foco de reflexão as questões de gênero no contexto da Educação Infantil (EI), sobretudo no tempoespaço das brincadeiras. Nesse sentido, objetivamos apreender as dinâmicas de gênero no contexto das brincadeiras na EI. A pesquisa ocorreu mediante uma abordagem de pesquisa qualitativa, por meio de um estudo bibliográfico. Gênero é um elemento constitutivo das relações sociais fundadas sobre as diferenças percebidas entre os sexos, que fornece um meio de decodificar o significado e de compreender as complexas conexões entre as várias formas de interação humana. As discussões acerca das questões de gênero têm avançado na sociedade nos últimos anos, sendo então tomadas como pauta no universo da escola, o que inclui a EI. A vida cotidiana da EI, em diferentes momentos e de distintas formas, faz emergir as relações de gênero, quer seja na presença de professores do sexo masculino nas instituições; no momento do banho, ou mesmo no brincar, no qual crianças e professores acabam por reiterar uma concepção de sociedade. Por fim, ressaltamos a importância de evidenciarmos discussões no campo de gênero na EI, com vista a (re)construção de crianças e professores outros, quer seja, que se percebam na diversidade do mundo e respeitem todas as formas de manifestação social.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The copyright of the published articles will be transferred to the Uniaaraguaia Magazine, allowing its subsequent reproduction as transcription and with due citation of source. In the event of acceptance and before the publication of the article, the plaintiff (s) shall write a statement formally transferring copyright to the magazine.
The author may also print and distribute copies of his article, provided that he mentions that the rights belong to the Uniaaraguaia Magazine.
Author rights include the right to reproduce in full or partly by any means, distribute this article, including figures and photographs.
By submitting originals to the Uniaaraguaia magazine, the author or authors express agreement with the following terms:
a) Authors maintain copyright and grant Uniaraguaia magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this magazine.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-expiration distribution of the work version published in this magazine (eg publish in institutional repository or as book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) to any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and citation of published work.