CARACTERÍSTICAS DA AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM: REFLEXÕES A PARTIR DA LITERATURA
Keywords:
Avaliação, Ensino, Aprendizagem.Abstract
A pesquisa objetiva dialogar sobre a avaliação da aprendizagem explanando as concepções de avaliação e possibilita compreender qual avaliação está sendo utilizada nas instituições de ensino, e os desafios para superar os padrões inconscientes trazidos desde o início das escolas. Ela aborda aspectos da avaliação observando a diferença entre avaliar e medir o aprendizado. A metodologia utilizada é pesquisa bibliográfica com revisão sistemática da literatura, por meio do levantamento de artigos publicados em revistas científicas e livros que abordam o tema, com enfoque em autores como Luckesi e Hoffmann. Os resultados da pesquisa apontam para a necessidade de se utilizar uma pluralidade de concepções avaliativas no momento de avaliar, cabendo ao professor utilizar as ferramentas de ensino que melhor atenda às necessidades dos estudantes em cada situação de ensino-aprendizagem.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The copyright of the published articles will be transferred to the Uniaaraguaia Magazine, allowing its subsequent reproduction as transcription and with due citation of source. In the event of acceptance and before the publication of the article, the plaintiff (s) shall write a statement formally transferring copyright to the magazine.
The author may also print and distribute copies of his article, provided that he mentions that the rights belong to the Uniaaraguaia Magazine.
Author rights include the right to reproduce in full or partly by any means, distribute this article, including figures and photographs.
By submitting originals to the Uniaaraguaia magazine, the author or authors express agreement with the following terms:
a) Authors maintain copyright and grant Uniaraguaia magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this magazine.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-expiration distribution of the work version published in this magazine (eg publish in institutional repository or as book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) to any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and citation of published work.