LITERATURA AFRO-BRASILEIRA PARA CRIANÇAS NA EDUCAÇÃO INFANTIL: TECENDO CAMINHOS PARA PENSAR IDENTIDADES ÉTNICO-RACIAIS
Keywords:
Literatura Infantil, Literatura Afro-brasileira, Educação Infantil.Abstract
O presente trabalho objetiva (re)pensar criticamente o papel da literatura afro-brasileira no contexto da Educação Infantil (EI). Assim, desenvolvemos um trabalho de natureza qualitativa, mediante um estudo bibliográfico, quer seja um exerício de reflexão crítica acerca da temática de estudo a partir do enlace de ponderações de autores do campo da EI e da Literatura Infantil. A literatura tem um papel primordial na (re)construção psicossocial da criança, posto que retrata a realidade social e a diversidade cultural de um povo, através dela as crianças podem descobrir novos horizontes e maneiras de ser-estar no mundo. Portanto, empreendemos reflexões relevantes que favorecem o combate ao preconceito e corroboram para a construção da identidade da criança negra, por meio da análise do livro infantil "Princesa Arabela Mimada, que só ela!". As histórias infantis podem revelar descobertas fundamentais pouco conhecidas como as princesas negras. Dessa maneira, a literatura afro-brasileira tem importância significativa para a EI, etapa que abrange crianças de 0 a 6 anos de idade, sendo primordial na construção e no desenvolvimento da identidade pessoal da criança negra e não negra.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The copyright of the published articles will be transferred to the Uniaaraguaia Magazine, allowing its subsequent reproduction as transcription and with due citation of source. In the event of acceptance and before the publication of the article, the plaintiff (s) shall write a statement formally transferring copyright to the magazine.
The author may also print and distribute copies of his article, provided that he mentions that the rights belong to the Uniaaraguaia Magazine.
Author rights include the right to reproduce in full or partly by any means, distribute this article, including figures and photographs.
By submitting originals to the Uniaaraguaia magazine, the author or authors express agreement with the following terms:
a) Authors maintain copyright and grant Uniaraguaia magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this magazine.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-expiration distribution of the work version published in this magazine (eg publish in institutional repository or as book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) to any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and citation of published work.