O TRABALHO DOCENTE NA CIDADE DE SÃO BORJA-RS: ANÁLISE DE INDICADORES EDUCACIONAIS
Keywords:
Trabalho docente. São Borja. Indicadores educacionaisAbstract
O trabalho docente sofre com os impactos sociais, econômicos e políticos gerados pelas transformações ocorridas na sociedade e essas repercussões muitas vezes intensificam a precarização do trabalho do professorado. Diante disso, este texto apresenta resultados de uma pesquisa que teve como objeto de investigação a condição do trabalho docente na cidade de São Borja por meio de análise de indicadores de esforço docente (INEP). A contextualização e discussão tem como fundamentação teórica as obras de Charlot (2013), Nóvoa (1999), Saviani (2013), Gentili (1996), Bourdieu (1998), Perrenoud (2001), Gatti (2010), Imbérnon (2000), entre outros. Relativo à metodologia foi utilizada a pesquisa quantitativa aplicando a técnica de análise de indicadores educacionais, especificamente o indicador de esforço docente elaborado pelo Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira - Inep (2020). Em relação aos resultados, foi constatado que a maior parte dos docentes têm entre 50 e 400 alunos e atua em dois turnos, em uma ou duas escolas e em duas etapas.Downloads
Published
Issue
Section
License
The copyright of the published articles will be transferred to the Uniaaraguaia Magazine, allowing its subsequent reproduction as transcription and with due citation of source. In the event of acceptance and before the publication of the article, the plaintiff (s) shall write a statement formally transferring copyright to the magazine.
The author may also print and distribute copies of his article, provided that he mentions that the rights belong to the Uniaaraguaia Magazine.
Author rights include the right to reproduce in full or partly by any means, distribute this article, including figures and photographs.
By submitting originals to the Uniaaraguaia magazine, the author or authors express agreement with the following terms:
a) Authors maintain copyright and grant Uniaraguaia magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this magazine.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-expiration distribution of the work version published in this magazine (eg publish in institutional repository or as book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) to any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and citation of published work.