DISTANCE EDUCATION AND THE INFLUENCE OF EDUCATIONAL TECHNOLOGIES AND ARTIFICIAL INTELLIGENCE: NEW PATHS AND PERSPECTIVES

Authors

  • Andréia da Silva Macêna
  • Débora Oliveira da Silva
  • Elaine Nicolodi Centro Universitário Araguaia
  • Ykaro Paiva Mendes

Keywords:

Palavras-chave: Impacto das Tecnologias; Inteligência Artificial; Educação a Distância.

Abstract

The digital revolution has caused significant transformations in several sectors of society, and education is no exception. With this, the objective is to analyze how the educational technologies and Artificial Intelligence (AI) are transforming distance education. Based on a literature review, it will be investigated how These innovations are changing pedagogical practices, student engagement, students and educational reach. Educational institutions play a crucial role in articulating strategies that promote the ethical use of AI. This if begins with the inclusion of topics related to ethics and social responsibility in the CVs. Disciplines that discuss the impact of technology on societies contemporary ideas are essential for students to understand the implications of your choices and actions. With the development of AI, new possibilities have emerged for the customization and automation of processes educational. Therefore, it is concluded that, although AI and educational Technologies bring enormous benefits, their adoption needs to be carried out in a balanced, ensuring inclusion and integral human development.

 

 

 

Author Biographies

Andréia da Silva Macêna

Licenciada em Pedagogia pela Fanap. Pós-graduada em Docência Superior pela UniAraguaia. Graduanda em Produção Cultural pelo IFG.

Débora Oliveira da Silva

Licenciada em Pedagogia pela Faculdade Padrão. Mestranda em Educação pela PUC-GO.

Elaine Nicolodi, Centro Universitário Araguaia

Doutora e Mestra em Educação. Licenciada em Letras.

Ykaro Paiva Mendes

Graduando em Filosofia Bacharelado pela UFG. Administrador Moodle e suporte técnico em tecnologias Educacionais.

References

BRASIL. Censo da educação superior 2023. Brasília: Inep/MEC, out. 2024. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2023/apresentacao_censo_da_educacao_superior_2023.pdf. Acesso em: 27 out. 2024.

HODGES, C.; MOORE, S.; LOCKEE, B; TRUST, T.; BOND, A. The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Educause Review, Friday, March 27, 2020. Disponível em: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning. Acesso em: 27 out. 2024.

INTELIGÊNCIA Artificial na Educação: conheça os efeitos dessa tecnologia no ensino e na aprendizagem. Instituto Unibanco, s.d. Disponível em: https://observatoriodeeducacao.institutounibanco.org.br/em-debate/inteligencia-artificial-na-educacao. Acesso em: 14 nov. 2024.

LUCKIN, R., HOLMES, W., GRIFFITHS, M.; FORCIER, L. B. Intelligence Unleashed: an argument for AI in education. London: Pearson, 2016. Disponível em: https://static.googleusercontent.com/media/edu.google.com/pt-BR//pdfs/Intelligence-Unleashed-Publication.pdf. Acesso em: 27 out. 2024.

MESQUITA, A. G. L. da S. de. A Educação a distância e as novas tecnologias educacionais. Revista Científica Semana Acadêmica, Fortaleza, n. 187, v.1, p. 1-20, 2019. Disponível em: https://semanaacademica.org.br/artigo/educacao-distancia-e-novas-tecnologias-educacionais. Acesso em: 27 out. 2024.

MORAN, J. O uso equilibrado da inteligência artificial na educação básica. In: Anec (org.). Educação e tecnologia: uso da inteligência artificial (IA) na educação básica. Brasília: Associação Nacional de Educação Católica do Brasil, 2024. V. 3. Disponível em: https://anec.org.br/biblioteca/coletanea-anec-001-2024-educacao-e-tecnologia-volume-3/. Acesso em: 14 nov. 2024.

MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2015.

PERRENOUD, Philippe. 10 novas competências para ensinar. Trad. Patrícia Chittoni Ramos. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.

SANTAELLA, L. Inteligência artificial e cultura: oportunidades e desafios para o sul global. Montevidéu: Unesco, 2021. Disponível em: https://cetic.br/pt/publicacao/inteligencia-artificial-e-cultura-oportunidades-e-desafios-para-o-sul-global/. Acesso em: 27 out. 2024.

SIEMENS, G. Connectivism: a learning theory for the digital age. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning (ITDL), January 2005. Disponível em: https://jotamac.typepad.com/jotamacs_weblog/files/connectivism.pdf. Acesso em: 27 out. 2024.

SUAVE, André Augusto. Inteligência artificial. Rio de Janeiro: Freitas Bastos, 2024. Disponível em: https://plataforma.bvirtual.com.br. Acesso em: 27 out. 2024.

TATIZANA, Celso. Boletim Class News, mar. 2023. Disponível em: http://www.class.com.br/news/2024/classnews082024.pdf . Acesso em: 16 jan. 2025.

TATIZANA, Celso. Boletim Class News,mar. 2024a. Disponível em http://www.class.com.br/news/2024/classnews112024.pdf . Acesso em: 16 jan. 2025.

TATIZANA, Celso. Visual Class, 2024b. Disponível em: http://www.class.com.br/home_site.htm?origem=home_site&wmp=false&lnk=1&codCurso=&projeto=home_site&usuario=&tmp=&rrs=0&crts=0 . Acesso em: 16 jan. 2025.

WILLIAMSON, B. The Hidden Architecture of Higher Education: Building Big Data Analytics in the Academy. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 2018. Disponível em: https://www.stir.ac.uk/research/hub/publication/879741. Acesso em: 23 jan. 2025.

Published

2025-04-16