UMA POSSÍVEL FACE PARA O HORROR:
PSICANÁLISE, MAL-ESTAR E LITERATURA
Keywords:
Psicanálise, Literatura, Horror, Mal-estar, Édouard LouisAbstract
This article proposes to discuss horror, taking it as a common theme between psychoanalysis and literature, seeking, likewise, to endorse its relevance in the current literary scene. Initially, we refer to the theme of horror, highlighting the context of Gothic literature in order to emphasize its relationship with the emergence of psychoanalysis itself, since we understand that both share the same context and describe a conflicting movement typical of modern transformations. Using Freudian psychoanalysis and the contributions of contemporary commentators as a theoretical basis, we then seek to demonstrate the displacements of horror in our culture, understanding that, today, it is also spread across different fields of literary production. To do so, we resort to the conceptual notion of “malaise” [Unbehagen] and, in the end, we reaffirm this displacement through the work of French writer Édouard Louis.
References
BIRMAN, J. Estilo e Modernidade em Psicanálise. São Paulo: Editora 34, 1997.
BOTTING, F. In Gothic Darkly: Heterotopia, History, Culture. In: Punter, David (Ed). A new companion to the gothic. Chichester: Blackwell Publishing, 2012.
DUNKER, C. Os nomes do mal-estar. In: Mal-estar, sofrimento e sintoma: uma psicopatologia do Brasil entre muros. São Paulo: Boitempo, 2018.
FREUD, S. Além do princípio do prazer. Tradução de: Maria Rita Salzano Moraes. Belo Horizonte: Autêntica. 2020a[1920].
FREUD, S. “Considerações contemporâneas sobre a guerra e a morte”. In: FREUD, S. Cultura, Sociedade, Religião: o mal-estar na cultura e outros escritos. Tradução de Maria Rita Salzano Moraes. Belo Horizonte: Autêntica editora, 2020b[1915].
FREUD, S. “Formulações sobre os dois princípios do funcionamento psíquico”. In: FREUD, S. Obras completas volume 10. Tradução de Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das letras, 2010a[1911].
FREUD, S. “O mal-estar na cultura”. In: FREUD, S. Cultura, Sociedade, Religião: o mal-estar na cultura e outros escritos. Tradução de Maria Rita Salzano Moraes. Belo Horizonte: Autêntica editora, 2020c[1930].
FREUD, S. “O poeta e o fantasiar”. In: FREUD, S. Arte, literatura e os artistas. Tradução de Ernani Chaves. Belo Horizonte: Autêntica editora, 2015a[1908].
FREUD, S. “O romance familiar do neurótico”. In: FREUD, S. Obras completas volume 8. Tradução de Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das letras, 2015[1909].
FREUD, S. “Por que a guerra?”. In: FREUD, S. Cultura, Sociedade, Religião: o mal-estar na cultura e outros escritos. Tradução de Maria Rita Salzano Moraes. Belo Horizonte: Autêntica editora, 2020d[1933].
FREUD, S. “Uma dificuldade da psicanálise”. In: FREUD, S. Obras completas volume 14. Tradução de Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das letras, 2010b[1917].
IANNINI, G.; SANTIAGO, J. “Clínica e política”. In: FREUD, S. Cultura, Sociedade, Religião: o mal-estar na cultura e outros escritos. Belo Horizonte: Autêntica editora, 2020.
LOUIS, É. Changer : méthode. Paris: Editions de Seuil, 2021.
LOUIS, É. História da violência. Tradução de Francesca Angiolillo. São Paulo: Planeta do Brasil, 2020.
LOUIS, É. Lutas e metamorfoses de uma mulher. Tradução de Marília Scalzo. São Paulo: Editora Todavia, 2023.
LOUIS, É. “Partir para resistir”. [Entrevista concedida a] Adriana Ferreira Silva. Em: Quatro cinco um, a revista dos livros. Disponível em: https://www.quatrocincoum.com.br/br/entrevistas/literatura/partir-para-resistir. Acesso em: 02 de Outubro de 2023.
LOUIS, É. O fim de Eddy. Tradução de Francesca Angiolillo. São Paulo: Planeta do Brasil, 2018.
KEHL, M. “Minha vida daria um romance”. In: Psicanálise, literatura e estéticas de subjetivação. Rio de Janeiro: Imago, p. 57-89, 2001.
MASSÉ, M. “Psychoanalysis and the Gothic”. In: PUNTER, D. (Ed). A new companion to the gothic. Chichester: Blackwell Publishing, 2012.
PONTALIS, J; LAPLANCHE, J. Vocabulário da psicanálise. Tradução de Pedro Tamen. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
SCHIFFER, D. Oscar Wilde. Tradução de Joana Canêdo. Porto Alegre: L&PM editores, 2011.
SHELLEY, M. Frankenstein ou o Prometeu moderno. Tradução Christian Schwartz. São Paulo: São Paulo: Penguin Classics Companhia das Letras. 2015[1831]
SONTAG, S. Contra a interpretação e outros ensaios. Tradução de Denise Bottmann. São Paulo: Companhia das Letras. 2020[1966]
STEVENSON, R. O médico e o monstro: o estranho caso do Dr. Jekyll e Sr. Hyde. Tradução de Jorio Dauster. São Paulo: Penguin Classics Companhia das Letras, 2015[1886].
TEIXEIRA, R. F. P. L.; LIMA, P. M. R. A Literatura gótica de autoria feminina na Inglaterra dos séculos XVIII e XIX: resistência à Ideologia hegemônica. In: Revista de Literatura, História e Memória, v. 16, n. 27, p. 176-200, 2020. DOI: 10.48075/rlhm.v16i27.24755. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rlhm/article/view/24755. Acesso em: 12 de outubro de 2023.
TEIXEIRA, R. F. P. L. O avesso e o rasgo do bordado: o abjeto como resistência na literatura de autoria feminina. Dissertação de mestrado não-publicada, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Brasil, 2021.
WILDE, O. De profundis e outros escritos do cárcere. Tradução de Júlia Tettamanzy. Porto Alegre: L&PM. 2018[1949].
WILDE, O. O retrato de Dorian Gray. Tradução de Paulo Schiller. São Paulo: Penguin Classics Companhia das Letras. 2021[1891]
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyright of the published articles will be transferred to the Uniaaraguaia Magazine, allowing its subsequent reproduction as transcription and with due citation of source. In the event of acceptance and before the publication of the article, the plaintiff (s) shall write a statement formally transferring copyright to the magazine.
The author may also print and distribute copies of his article, provided that he mentions that the rights belong to the Uniaaraguaia Magazine.
Author rights include the right to reproduce in full or partly by any means, distribute this article, including figures and photographs.
By submitting originals to the Uniaaraguaia magazine, the author or authors express agreement with the following terms:
a) Authors maintain copyright and grant Uniaraguaia magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this magazine.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-expiration distribution of the work version published in this magazine (eg publish in institutional repository or as book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) to any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and citation of published work.