O BRINCAR HEURISTICO NO DESENVOLVIMENTO DA APRENDIZAGEM DE CRIANÇAS DE 0 A 3 ANOS
Keywords:
BRINCAR HEURISTICO, EDUCAÇÃO INFANTIL, APRENDIZAGEMAbstract
The present study aims to analyze the role of heuristic play in the learning development of
children aged 0 to 3 years old, emphasizing its cognitive, motor, emotional and social
influences. The research adopts a qualitative, descriptive and exploratory approach, using case
studies as a method to understand children's interactions with materials and the school
environment. Data collection was carried out through direct observation of heuristic play
sessions, interviews with educators and records in logbooks. The results indicate that heuristic
play stimulates children's creativity, autonomy and social interaction, in addition to encouraging
the sensorial and symbolic exploration of materials. It was also found that the teacher's
participation as a mediator is essential to enhance playful experiences and stimulate learning.
However, the findings reveal a lack of knowledge about the heuristic approach on the part of
educators, which points to the need for continued training in this area. The research contributes
to reflection on the importance of playing as a child's right and reinforces the need for its
appreciation in the context of early childhood education. It is suggested that future
investigations deepen the applicability of heuristic play in different pedagogical contexts,
considering its relevance for the child's integral development.
References
ARAÚJO, Rayssa Kalind Carvalho. Os bebês e o brincar heurístico: narrativas de professoras de creche. Porto Alegre, 2018.
BORGES, Ana Catarina Lopes. Descobrir o mundo: a brincadeira heurística e a exploração de materiais não estruturados na educação de infância. 2021. Tese de Doutorado. Disponível em https://comum.rcaap.pt/bitstream/10400.26/37672/1/Relat%C3%B3rio-%20Vers%C3%A3o%20Definitiva-%20Ana%20Catarina%20Borges.pdf. Acesso em 15 de out. 2023
BRASIL. Ministério da Educação. Brincadeira e Interações nas Diretrizes Curriculares Para a Educação Infantil: manual de orientação pedagógica módulo I. Brasília: MEC, 2012.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara De Educação Básica . Diretrizes Curriculares Nacionais Para a Educação Infantil. Resolução CNE/CEB 5/2009. Diário Oficial da União, Brasília, 18 de Dezembro de 2009.
DA SILVA, Marta Regina Paulo. Cesto dos tesouros: entre encantamentos, surpresas e descobertas. 1º. ed. Rio de Janeiro: Editora Albatroz, 2016.
DE FREITAS, Valquíria Amaral; DE FRANÇA, Juliana da Silva; DA SILVA MARTINS, Talita Polli Curcino. Brincar heurístico: exploração e aprendizagem por meio dos grandes tesouros: Heuristic play: exploration and learning through great treasures. Studies in Education Sciences, v. 3, n. 2, p. 839-845, 2022
.DOS SANTOS SILVA, Edvânia; DOS SANTOS, Stefanny Alves; DE JESUS, Vanessa Matias. O desenvolvimento cognitivo infantil sob a ótica de Jean Piaget. 2000.
FOCHI, Paulo Sergio; CARVALHO, R. S. de. "O muro serve para separar os grandes dos pequenos": narrativas para pensar uma pedagogia do cotidiano na educação infantil. Textura, v. 18, n. 36, p. 13-27, jan./abr. 2016. Disponível em: https://www.criticaeducativa.ufscar.br/index.php/criticaeducativa/article/view/103. Acesso em: 24 fev. 2025.
GOLDSCHMIED, Elinor; JACKSON, Sônia. Educação de 0 a 3 anos: o atendimento em creche. 2. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 2006.
KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Jogo, Brinquedo, Brincadeira e Educação. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
KISHIMOTO, Tizuko Morchida (Org.). Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1990.
MAJEM Tere. A cesta dos tesouros. In: MAJEM Tere; ÒDENA, Pepa. Descobrir brincando. Campinas, SP: Autores Associados, 2010.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 17, n. 3, p. 621-626, mar. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/39YW8sMQhNzG5NmpGBtNMFf/. Acesso em: 3 fev. 2025.
MOTA, Keila Neves Da et al.. O brincar heurístico na creche: uma abordagem ao protagonismo infantil e direitos de aprendizagem em âmbito escolar. Anais VIII CONEDU. Campina Grande: Realize Editora, 2022. Disponível em: <https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/91056>. Acesso em: 08 de Dezembro de 2023.
OLIVEIRA, Gabriela Martins; DA MOTA, Rafael Silveira. O BRINCAR HEURÍSTICO: UMA PERSPECTIVA SOBRE AS CONTRIBUIÇÕES NA EDUCAÇÃO INFANTIL ATRAVÉS DA BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR (BNCC). Revista Latino-Americana de Estudos Científicos, p. e37376-e37376, 2022. Acesso em: 10 de Fevereiro de 2025.
ROCHA, Regiane da Silva; POLONINI, Janaina Fernandes Guimarães. O BRINCAR HEURÍSTICO NA EDUCAÇÃO INFANTIL EM ÉPOCA DE COVID-19: RELATO DE EXPERIÊNCIA DA ABORDAGEM COMO ESTRATÉGIA DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA. Anais do CIET:EnPED:2020 - (Congresso Internacional de Educação e Tecnologias | Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância), São Carlos, ago. 2020. ISSN 2316-8722. Disponível em: <https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2020/article/view/1792>. Acesso em: 30 jan. 2025.
SILVA, Ormenzina Garcia; NAVARRO, Elaine Cristina. A relação professor-aluno no processo ensino –aprendizagem. Interdisciplinar: Revista Eletrônica da Univar, n.º8 v. 3, p. 95-100 2012. Disponível em: http://revista.univar.edu.br. Acesso em: 08 de Dezembro de 2023.
SOARES, Suzana Macedo. VÍNCULO, MOVIMENTO E AUTONOMIA. Educação até 3 anos. 1 edição. São Paulo SP: Omnisciência, 2017.
VALLE, Marcia Perini; PENITENTE, Rogéria; NASCIMENTO, Tânia. O brincar heurístico com bebês e crianças bem pequenas durante o período de pandemia da COVID-19. 2022. Kiri-Kerê - Pesquisa em Ensino. n 12 Universidade Federal do Espirito Santo. http://dx.doi.org/10.47456/krkr.v1i12.38000
VIEIRA, Mafalda Azevedo. Brincar heurístico e o cesto dos tesouros: a abordagem à brincadeira espontânea em contexto de creche. Isec Lisboa: Instituto Superior de Educação e Ciências Escola de Educação, 2010. Disponnível em: https://comum.rcaap.pt/handle/10400.26/34189
VYGOTSKY, Lev Semenovich. A Formação Social da Mente: O Desenvolvimento dos Processos Psicológicos Superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1984.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyright of the published articles will be transferred to the Uniaaraguaia Magazine, allowing its subsequent reproduction as transcription and with due citation of source. In the event of acceptance and before the publication of the article, the plaintiff (s) shall write a statement formally transferring copyright to the magazine.
The author may also print and distribute copies of his article, provided that he mentions that the rights belong to the Uniaaraguaia Magazine.
Author rights include the right to reproduce in full or partly by any means, distribute this article, including figures and photographs.
By submitting originals to the Uniaaraguaia magazine, the author or authors express agreement with the following terms:
a) Authors maintain copyright and grant Uniaraguaia magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this magazine.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-expiration distribution of the work version published in this magazine (eg publish in institutional repository or as book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) to any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and citation of published work.