Prerogatives on Research Designs: Narrative Perspectives in the Literature Review

Authors

Keywords:

Methodology, Narration, Qualitative Research

Abstract

Research designs are methodological aids that can adopt quantitative, qualitative or mixed approaches. In this context, there are narrative literature reviews which can be relevant for identifying gaps and consensus in knowledge. This study aimed to discuss the peculiarities of research designs with a focus on narrative literature reviews. It consisted of a descriptive, cross-sectional and qualitative study, conducted through a narrative literature review. Materials were retrieved from search platforms using the descriptors “research methodology”, “narrative research” and “qualitative approach”. The findings in the literature showed that narrative designs are valuable strategies in the quest to understand phenomena in their complexity and context, allowing the analysis of meanings and subjective constructions by articulating temporal and relational elements. However, the importance of argumentative clarity must be stressed in order to guarantee the scientific usefulness of the inferences produced. The conclusion is that the choice of methodological design must be based on the research problem and, in this sense, the narrative review is useful for deepening interdisciplinary discussions, valuing the researcher's perspective. However, the importance of recognizing the validity of the different models according to their purposes is reinforced.

Author Biographies

Dante Ogassavara, Universidade São Judas Tadeu

Psicólogo. Mestre e Doutorando do Programa de Pós-Graduação Stricto-Sensu em Ciências do Envelhecimento pela Universidade São Judas Tadeu. Docente do curso de Psicologia na Faculdade Nove de Julho, São Paulo, SP, Brasil.

Thais da Silva-Ferreira, Universidade São Judas Tadeu

Psicóloga. Mestra e Doutoranda do Programa de Pós-Graduação Stricto-Sensu em Ciências do Envelhecimento pela Universidade São Judas Tadeu, São Paulo, SP, Brasil.

Jeniffer Ferreira Costa, Universidade São Judas Tadeu

Psicóloga. Mestra e Doutoranda do Programa de Pós-Graduação Stricto-Sensu em Ciências do Envelhecimento pela Universidade São Judas Tadeu, São Paulo, SP, Brasil.

Daniel Bartholomeu, UniAnchieta

Psicólogo, Mestre e Doutor em Psicologia. Docente na UniAnchieta – Departamento de Psicologia, São Paulo, SP, Brasil.

Ivan Wallan Tertuliano, Universidade São Judas Tadeu

Pós-Doutorado pela UNESP - Rio Claro. Doutor em Desenvolvimento Humano e Tecnologias pela UNESP - Rio Claro. Mestre em Educação Física pela EEFE-USP. Graduado em Educação Física pela UNINOVE (licenciatura plena e bacharelado). Professor da Universidade Anhembi Morumbi, São Paulo, SP, Brasil.

José Maria Montiel, Universidade São Judas Tadeu

Psicólogo. Mestre e Doutor em Psicologia. Docente do Programa de Pós-graduação Stricto Sensu em Ciências do Envelhecimento da Universidade São Judas Tadeu/Instituto Ânima, São Paulo, SP, Brasil.

References

BAUMEISTER, Roy F. Writing a literature review. The portable mentor: Expert guide to a successful career in psychology, p. 119-132, 2013. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-3994-3_8

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 5 out. 1988.

BRASIL. Ministério da Saúde. Serviço de produção de evidências para o apoio à tomada de decisão: portfólio de produtos. Brasília: Ministério da Saúde, 2019.

BRASIL. Ministério da Saúde. Plano Nacional de Saúde 2024–2027. Brasília: Ministério da Saúde, 2024.

BRIET, Suzanne. O que é a documentação? Brasília: Briquet de Lemos, 2016.

LORAINE, Busetto; WICK, Wolfgang; CHRISTOPH, Gumbinger. How to use and assess qualitative research methods. Neurological Research and practice, v. 2, n. 1, 2020. https://doi.org/10.1186/s42466-020-00059-z

CAMPOS, Luiz Fernando de Lara. Métodos e técnicas de pesquisa em psicologia. 6. ed. Campinas, SP: Alínea, 2019.

CARDOSO, Márcia Regina Gonçalves; DE OLIVEIRA, Guilherme Saramago; GHELLI, Kelma Gomes Mendonça. Análise de conteúdo: uma metodologia de pesquisa qualitativa. Cadernos da FUCAMP, v. 20, n. 43, 2021.

CASARIN, Sidnéia Tessmer et al. Tipos de revisão de literatura: considerações das editoras do Journal of Nursing and Health/Types of literature review: considerations of the editors of the Journal of Nursing and Health. Journal of nursing and health, v. 10, n. 5, 2020.

CRESWELL, John W. Uma estrutura para projeto. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Artmed, p. 21-42, 2007.

CRESWELL, John W. Investigação Qualitativa e Projeto de Pesquisa-: Escolhendo entre Cinco Abordagens. Penso Editora, 2014.

FERRARI, Rossella. Writing narrative style literature reviews. Medical writing, v. 24, n. 4, p. 230-235, 2015. https://doi.org/10.1179/2047480615z.000000000329

HOPIA, Hanna; LATVALA, Eila; LIIMATAINEN, Leena. Reviewing the methodology of an integrative review. Scandinavian journal of caring sciences, v. 30, n. 4, p. 662-669, 2016. https://doi.org/10.1111/scs.12327

OGASSAVARA, Dante et al. Concepções e interlocuções das revisões de literatura narrativa: contribuições e aplicabilidade. Ensino & Pesquisa, v. 21, n. 3, p. 8-21, 2023. https://doi.org/10.33871/23594381.2023.21.3.7646

OLIVEIRA, Ana Cristina Barbosa; DOS SANTOS, Carlos Alberto Batista; FLORÊNCIO, Roberto Remígio. Métodos e técnicas de pesquisa em educação. 2019.

OVERCASH, Janine A. Narrative research: a review of methodology and relevance to clinical practice. Critical reviews in oncology/hematology, v. 48, n. 2, p. 179-184, 2003. https://doi.org/10.1016/j.critrevonc.2003.04.006

PHILIPPI JUNIOR, Arlindo; SILVA NETO, Antônio J. Interdisciplinaridade em ciência, tecnologia e inovação. In: Interdisciplinaridade em ciência, tecnologia e inovação. 2011.

ROCHA, Leonor Paniago; DE FREITAS REIS, Marlene Barbosa. A pesquisa narrativa em educação especial. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, p. 884-899, 2020. https://doi.org/10.21723/riaee.v15iesp.1.13500

ROTHER, Edna Terezinha. Revisión sistemática X Revisión narrativa. Acta paulista de enfermagem, v. 20, p. v-vi, 2007.

SCHUGURENSKY, Daniel. The forms of informal learning: Towards a conceptualization of the field. 2000.

SOUSA, Angélica Silva; DE OLIVEIRA, Guilherme Saramago; ALVES, Laís Hilário. A pesquisa bibliográfica: princípios e fundamentos. Cadernos da FUCAMP, v. 20, n. 43, 2021.

TURATO, Egberto Ribeiro. Métodos qualitativos e quantitativos na área da saúde: definições, diferenças e seus objetos de pesquisa. Revista de Saúde pública, v. 39, p. 507-514, 2005.

VILELA, Elaine Gomes; BORREGO, Cristhiane Lopes; DE AZEVEDO, Adriana Barroso. Pesquisa Narrativa: uma proposta metodológica a partir da experiência. Revista de Estudos Aplicados em Educação, v. 6, n. 12, 2021. https://doi.org/10.13037/rea-e.vol6n12.8129

YIN, Robert K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Penso Editora, 2016.

Published

2025-08-31

Issue

Section

Articles