EDUCATIONAL PRODUCT IN PROFESSIONAL PPG OF SCIENCE TEACHING: A LOOK AT THE TEACHING OF BIOLOGY

Authors

Keywords:

Professional Master, CAPES, Teacher, Reflection, Evaluation

Abstract

This text originates from qualitative bibliographic research, in which we sought to follow from a descriptive perspective. It discusses about educational products, seeking to report aspects of its elaboration and validation in professional graduate program, based on theoretical framework generated from studies conducted more recently. Thus, the objective is to point out aspects related to the conceptualization, structure and validation of the Educational Product, in order to promote a reflection on the production of this artifact in professional programs. The information shows that the CAPES Teaching Area has defined the types of PE for professional graduate programs. The results point to the aspects to be considered for validation. Also point that in the three programs consulted, the PE directed to the Teaching of Biology are in lower quantity and with predominance of the didactic sequence type. In the final considerations it is reported that the most important in a Professional Graduate Program is the teacher's education (a), because as a professional he needs aptitude to reflect on his praxis, based on a methodological theoretical framework.

References

BISOGNIN, Eleni. Produtos educacionais: análise da produção do Mestrado Profissional em Ensino de Física e de Matemática do Centro Universitário Franciscano de Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil. Polyphonía, v. 24. 2, jul./dez. 2013., pp. 270-284. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/sv/article/view/37938/19056 . Acesso em: 18 dez. 2021.

BRASIL. Plataforma Sucupira. Programas de Pós-graduação: Cursos Avaliados e Reconhecidos, 2021. Disponível em:

https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/programa/quantitativos/quantitativoRegiao.xhtml Acesso em 10/10/2021. Acesso em: 14 out. 2021.

BRASIL, CAPES. Documento da Área de Ensino – ano 2019. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/ENSINO.pdf . Acesso em: 10 out. 2021.

CASANOVA, Samuel S.; ZARA, Reginaldo A. Análise dos Produtos Educacionais Provenientes do Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física. Arquivos do Mudi, v. 24, n. 3, p. 267-276, 2020. Disponível em: www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/ArqMudi . Acesso em: 17 dez. 2021.

CASTRO, Bruno Luiz de; OLIVEIRA, Paulo César; TINTI, Douglas da Silva. Análise de produtos educacionais elaborados no mestrado profissional. em ensino de ciências exatas da UFSCAR e no MESTRADO PROFISSIONAL EM EDUCAÇÃO matemática da UFOP. Revista Ciências Humanas - Educação e Desenvolvimento Humano. UNITAU, Taubaté/SP - Brasil, v. 12, n 2, edição 24, p. 234 - 243, Maio/Agosto 2019. Disponível em: https://www.repositorio.ufop.br/handle/123456789/12536 . Acesso em: 10 jan. 2022.

FREITAS, Rony. Produtos Educacionais na Área de Ensino da Capes: o que há além da forma? Educação Profissional e Tecnológica em Revista, v. 5, n° 2, 2021 – Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, ISSN: 2594-4827.

GABRIEL, Luciano Soares; ALLEVATO, Norma Suely Gomes. Produtos Educacionais Em Mestrados Profissionais: A Produção em Ensino de Ciências e Matemática de 2017 a 2019. EMD - Ensino de Matemática em Debate, pp. 73-91.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

MOREIRA, Maria Cristina do A. RÔÇAS, Giselle; PEREIRA, Marcus Vinicius; ANJOS, Maytta Brandão dos. Produtos Educacionais de um Curso de Mestrado Profissional em Ensino de Ciências. REBECT- Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Tecnologia, v. 11, n. 3, p. 344-363, Ponta Grossa, set./dez. 2018. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/5697 . Acesso em: 3 jan. 2022.

PAIXÃO, Roberto Brazileiro; BRUNI, Adriano Leal. Mestrados Profissionais: Características, Especificidades, Diferenças e Relatos de Sucesso. Administração: Ensino e Pesquisa Rio de Janeiro, v. 14, Nº 2, pp. 279–310, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.13058/raep.2013.v14n2.66. Acesso em: 08 jan. 2022.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: FEEVALE, 2013.

RIZZATTI, Ivanise Maria [et al.]. Os produtos e processos educacionais dos programas de pós-graduação profissionais: proposições de um grupo de colaboradores. ACTIO: Docência em Ciências, v. 5, n.2, Curitiba-PR, 2020. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/12657 . Acesso em: 10 jan.2022.

RODRIGUES, Bruno Meneses; SANTOS, José Elyton Batista dos; VASCONCELOS, Carlos Alberto. O que se tem produzido no programa de pós-graduação em ensino de Ciências e Matemática da Universidade Federal de Sergipe. REnCiMa, v.12, n.3, p. 1-24, São Paulo, abr./jun.2021. Disponível em: https://core.ac.uk/download/574347948.pdf . Acesso em: 15 jan. 2022.

RÔÇAS, G.; MOREIRA, M. C. A.; PEREIRA, M. V. “Esquece tudo o que te disse”: os mestrados profissionais da área de ensino e o que esperar de um doutorado profissional. Revista ENCITEC, v. 8, n. 1, p. 59-74, 2018. Disponível em: https://srvapp2s.santoangelo.uri.br/seer/index.php/encitec/article/view/2624/1228. Acesso em: 10 jan. 2022.

ROSA, Cleci Terezinha Werner da; LOCATELLI, Aline. Produtos educacionais: diálogo entre universidade e escola. Ensino de Ciências e Tecnologia em Revista, Vol. 8, n. 2. jul./ago. 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.31512/encitec.v8i2.2716. Acesso em 5 jan. 2022.

Published

2025-08-31

Issue

Section

Articles