INCLUSÃO DO ALUNO COM DEFICIÊNCIA NO ENSINO SUPERIOR EM SAÚDE NAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS DO ESTADO DE ALAGOAS: ATORES, REALIDADE E PRÁTICAS
Keywords:
Educação inclusiva, Deficiências, Ensino superior.Abstract
A inclusão de alunos com deficiência na educação formal superior é um acontecimento cada vez mais comum, o que significa uma possibilidade de equiparação de oportunidades educacionais. Essa pesquisa buscou analisar como acontece a inclusão desses alunos no cenário dos cursos superiores da área da saúde de instituições públicas de ensino. Trata-se de uma investigação quantitativa descritiva, do tipo analítico transversal. A coleta de dados foi desenvolvida por meio questionário individual e entrevista. Os resultados constataram que a deficiência física foi a mais frequente, seguida pela auditiva e da visual, em média esses alunos têm 25 anos de idade, residem com os pais, sob seu financiamento, estudaram em escolas privadas, muitos não se declaram deficientes e apontam como dificuldades as barreiras físicas, pedagógicas e atitudinais. Concluiu-se que essa inclusão é um acontecimento tímido e carente de políticas institucionais de apoio.Downloads
Issue
Section
License
The copyright of the published articles will be transferred to the Uniaaraguaia Magazine, allowing its subsequent reproduction as transcription and with due citation of source. In the event of acceptance and before the publication of the article, the plaintiff (s) shall write a statement formally transferring copyright to the magazine.
The author may also print and distribute copies of his article, provided that he mentions that the rights belong to the Uniaaraguaia Magazine.
Author rights include the right to reproduce in full or partly by any means, distribute this article, including figures and photographs.
By submitting originals to the Uniaaraguaia magazine, the author or authors express agreement with the following terms:
a) Authors maintain copyright and grant Uniaraguaia magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this magazine.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-expiration distribution of the work version published in this magazine (eg publish in institutional repository or as book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) to any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and citation of published work.