A ESCOLA E O PAPEL DA AUTORIDADE: AS CONTRADIÇÕES ENTRE A FORMAÇÃO PARA A ADAPTAÇÃO E PARA A RESISTÊNCIA
Keywords:
Autonomia. Autoridade. Violência escolar. Teoria Crítica da Sociedade. PsicanáliseAbstract
O objetivo deste texto é refletir acerca de observações feitas em quatro escolas "“ duas públicas e duas particulares - em duas regiões brasileiras, de comportamentos de alunos do nono ano do ensino fundamental, que indicam formas distintas de reagir frente à autoridade, ao responder questionários de uma pesquisa sobre violência escolar. Notou-se que em duas dessas escolas, o comportamento dos alunos foi o de responder sem nenhuma pergunta ou contestação ao que lhes foi pedido, e o comportamento de alguns alunos das outras duas escolas foi o de não querer contribuir para com a pesquisa e de contestá-la. Essas formas de reação foram analisadas tomando como base o conceito de autoridade delimitado pela Teoria Crítica da Sociedade e pela Psicanálise, que argumentam que para a constituição do indivíduo a autoridade é necessária, porém, igualmente defendem que quer uma submissão plena, quer uma forte e persistente negação da autoridade são indicativos de heteronomia. Essas duas formas de heteronomia podem ser ilustradas pelos comportamentos observados.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The copyright of the published articles will be transferred to the Uniaaraguaia Magazine, allowing its subsequent reproduction as transcription and with due citation of source. In the event of acceptance and before the publication of the article, the plaintiff (s) shall write a statement formally transferring copyright to the magazine.
The author may also print and distribute copies of his article, provided that he mentions that the rights belong to the Uniaaraguaia Magazine.
Author rights include the right to reproduce in full or partly by any means, distribute this article, including figures and photographs.
By submitting originals to the Uniaaraguaia magazine, the author or authors express agreement with the following terms:
a) Authors maintain copyright and grant Uniaraguaia magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this magazine.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-expiration distribution of the work version published in this magazine (eg publish in institutional repository or as book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) to any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and citation of published work.