UM OLHAR BIBLIOGRÁFICO DA PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA, DA FORMAÇÃO DE PROFESSORES EM SUAS PRÁTICAS PEDAGÓGICAS
Keywords:
Pedagogia Histórico-Crítica, Formação de Professores, Práticas PedagógicasAbstract
O presente artigo é resultado de pesquisa da linha 2 "Práticas Educativas, Formação de Professores e Inclusão" do Programa de Mestrado Pós "“ Graduação em Educação PPGEDUC da Universidade Federal de Catalão "“ GO Ufcat. Tendo como objetivo apresentar discussões teórico-metodológica sobre a pedagogia histórico-crítica e sua influência nos debates de formações de professores e suas práticas pedagógicas. A metodologia empregada foi a pesquisa bibliográfica em plataformas como a Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD), o Portal ANPEd, o Portal Capes, a SciELO Brasil, web-páginas de revistas científicas de programas de pós-graduação (mestrado e doutorado) e a seleção de artigos que foram trabalhados ao longo da linha de pesquisa. Como resultado, constatamos que as concepções da pedagogia histórico-crítica possuem forte influência nos debates teóricos sobre formação de professores e suas práticas pedagógicas, notadamente na defesa de uma prática pedagógica transformadora, fundada no princípio da práxis do trabalho docente (prática orientada pela teoria da transformação social e da luta de classes).
Downloads
Published
Issue
Section
License
The copyright of the published articles will be transferred to the Uniaaraguaia Magazine, allowing its subsequent reproduction as transcription and with due citation of source. In the event of acceptance and before the publication of the article, the plaintiff (s) shall write a statement formally transferring copyright to the magazine.
The author may also print and distribute copies of his article, provided that he mentions that the rights belong to the Uniaaraguaia Magazine.
Author rights include the right to reproduce in full or partly by any means, distribute this article, including figures and photographs.
By submitting originals to the Uniaaraguaia magazine, the author or authors express agreement with the following terms:
a) Authors maintain copyright and grant Uniaraguaia magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this magazine.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-expiration distribution of the work version published in this magazine (eg publish in institutional repository or as book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) to any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and citation of published work.