UMA CONSTRUÇÃO HISTÓRICA SOBRE A FORMAÇÃO DE PROFESSORES PRIMÁRIOS: OS PRIMEIROS CURSOS NO BRASIL
Abstract
Este trabalho apresenta uma contextualização filosófica sobre a trajetória da instalação das primeiras escolas de formação de professores primários, ocorrido no continente europeu e em solo brasileiro. Ao promover esse dialogo pretendemos responder a seguinte questão: Qual foi a motivação para instalação das primeiras escolas de formação docente? A metodologia utilizada para esse estudo foi apoiada nas reflexões filosóficas de estudos sobre a trajetória das escolas de formação docente que por meio desse processo didático fizemos um regresso ao século XVIII, no continente europeu, no qual emergiram as primeiras escolas de formação docente. Em seguida, viajamos pelas cidades do Rio de Janeiro, Brasília e Natal, local de instalação das primeiras escolas de formação docente no território brasileiro. Os resultados desse estudo sugerem que a instalação das primeiras escolas de formação docente aconteceu por diversos fatores, sendo que os movimentos sociais europeu, alinhados com a necessidade de qualificação humana, reforçou o idealismo para suas instalações.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyright of the published articles will be transferred to the Uniaaraguaia Magazine, allowing its subsequent reproduction as transcription and with due citation of source. In the event of acceptance and before the publication of the article, the plaintiff (s) shall write a statement formally transferring copyright to the magazine.
The author may also print and distribute copies of his article, provided that he mentions that the rights belong to the Uniaaraguaia Magazine.
Author rights include the right to reproduce in full or partly by any means, distribute this article, including figures and photographs.
By submitting originals to the Uniaaraguaia magazine, the author or authors express agreement with the following terms:
a) Authors maintain copyright and grant Uniaraguaia magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this magazine.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-expiration distribution of the work version published in this magazine (eg publish in institutional repository or as book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) to any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and citation of published work.