ENTRELAÇANDO PERSPECTIVAS AFROFUTURISTAS NO COMBATE AO RACISMO CONTRA INDÍGENAS POR MEIO DE UMA METODOLOGIA ATIVA

Authors

  • Rosaine Raele De Oliveira Maia Instituto Federal do Pará
  • Helena Do Socorro Campos da Rocha Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará – IFPA campus Belém https://orcid.org/0000-0002-9395-6276

Keywords:

Afrofuturismo, Indigenismo, Educação, Racismo, Metodologia Ativa, Cartodiversidade

Abstract

This paper deals with the construction of an educational product, which was developed as the final project for the Specialization in Education for Ethnic-Racial Relations offered by IFPA campus Belém. The educational product was designed in the format of a board containing


 twenty squares and twenty cards, ten with questions and ten with answers, in addition to a plastic die and two pegs. A test was carried out to evaluate the applicability of the product and after this we improved the quality of the materials and the layout of the board. To prepare the research, we aligned ourselves with the literature review based on the work of Ernesto (2019) on Afrofuturism, Pacheco (2012) on Afroindigenism and Vaz and Rocha (2021) and Rocha (2019) regarding methodology. The objective of the paper is to investigate how Afrofuturism enhances the fight against racism against indigenous people in the classroom, using an educational product in the format of a board game aimed at third-year high school students. We start from the hypothesis that it is possible to work on Afrofuturist perspectives and the indigenous issue in the fight against racism from an educational product, seeking to contribute to the anti-racist didactic transposition of indigenous knowledge from the Afrofuturist perspective, working on indigenous ethno-racial diversity in the classroom and contributing to dealing with difference from a decolonial point of view. The research was satisfactory in that it achieved the proposed objectives by raising questions, concerns and deconstructions about the point of view of Eurocentric history, providing the students with protagonism when they were able to create a narrative based on their reality, connecting this with Afrofuturist perspectives such as technology, possible future and empowerment. In this way, transversality in dealing with difference is a link that connects these different perspectives and concepts, working on the deconstruction of the colonizer's discourse and breaking the Eurocentric point of view, showing ethnic plurality and diversity beyond the colonizer's discourse.

References

COSTA, Bruno José Ferreira Da; TENÓRIO, Thaís; TENÓRIO, André. A Educação Matemática no Contexto da Etnomatemática Indígena Xavante: um jogo de probabilidade condicional. Bolema, Rio Claro (SP), v. 28, n. 50, p. 1095-1116, dez. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/CfnrZrtzFHvP8BWbsvMQrcr/abstract/?lang=pt. Acesso em 12 de novembro de 2024.

DIAS, Nathaly de Moraes. A ficção afrofuturista na educação decolonial brasileira. Cadernos de Clio, Curitiba, v. 11, nº. 2, 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/355921565_A_ficcao_afrofuturista_na_educacao_decolonial_brasileira. Acesso em 09 de dezembro de 2024.

ERNESTO, Luciene “Lu Ain-Zaila” Marcelino. Afrofuturismo: O espelhamento negro que nos interessa. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/facesdeclio/article/view/41943. Acesso em: 12 de novembro de 2024.

FARIAS, Marcela Sarah Filgueiras de; MENDONÇA, Andréa Pereira. Concepção de produtos educacionais para um mestrado profissional. Disponível em: http://mpet.ifam.edu.br/ . Acesso em 12 de outubro de 2024.

MIGNOLO, Walter. Histórias Globais/projetos Locais: Colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.

MIGNOLO, Walter. Novas reflexões sobre a “idéia da américa latina”: a direita, a esquerda e a opção descolonial. Caderno CRH, Salvador, v. 21, n. 53, p. 239-252, Mai/ago. 2008.

PACHECO, Agenor Sarraf. Cosmologias afroindígenas na Amazônia marajoara. Projeto História, São Paulo, n. 44, pp. 197-226, jun. 2012. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/view/10219. Acesso em 15 de outubro de 2024.

PACHECO, Agenor Sarraf. Afroindigenismo por Escrito na Amazônia. RELACult – Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade. 03, ed. especial, dez., 2017, artigo nº 645 | relacult.claec.org | e-ISSN: 2525-7870. Disponível em: https://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/645. Acesso em 15 de outubro de 2024.

ROCHA, Helena do Socorro Campos da (org.). Práticas educacionais criativas para a diversidade etnicorracial na formação de professores de ciências biológicas, geografia, língua portuguesa e química. Núcleo de Estudos Afro-brasileiros e Diversidades – IFPA CAMPUS Belém, 2019. Disponível em: http://educapes.capes.gov.br/handle/capes/585115. Acesso em 20 de outubro de 2024.

ROCHA, Helena do Socorro Campos da. Afrofuturismo na educação: criatividade e inovação para discutir a diversidade etnicorracial. UFPA. Belém, 2020.

ROCHA, Helena do Socorro Campos da; VAZ, Cristina Lúcia Dias. Afrofuturismo na educação: o caso da metodologia ativa cartodiversidade. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 19, n. 3, p. 1036-1059, jul./set. 2021. Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo – PUC-SP. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum.

SACRISTÁN, José Gimeno. Saberes e Incertezas Sobre o Currículo. Penso Editora. jul., 2013.

SOUZA & RODRIGUES; Rosemeire de Oliveira; Sonia da Silva. Lei nº 11.645/2008 – Vivências e Práticas. In: Ensino de História Indígena na sala de aula: repensando práticas e metodologias. São Carlos: Pedro & João Editores, 2023. 212p. 16 x 23 cm.

Published

2025-06-08

Issue

Section

Articles