OFICINA TERRACOR: INTEGRANDO ENSINO, EXTENSÃO E SUSTENTABILIDADE NA PRODUÇÃO DE TINTAS NATURAIS

Authors

  • Tatyelle Oliveira Silva CENTRO UNIVERSITÁRIO ARAGUAIA
  • Tairine Roquete Alves Carneiro CENTRO UNIVERSITÁRIO ARAGUAIA
  • Lara Morinaga Matida
  • Fabio Henrique Casarini Geronimo
  • Erika Severino de Miranda
  • Leiliane Santana Souza

Keywords:

Curricularização da Extensão, Sustentabilidade, , Ensino de Engenharia, Tinta de Solo

Abstract

This article discusses the importance of integrating theory and practice in Engineering education, especially in the context of the transformations that the sector faces in the 21st century. The curricularization of extension, driven by legal changes, has strengthened the connection between academic training and the demands of society. A practical example of this integration is the TERRACOR Workshop, held during the UniAraguaia na Comunidade event. The extension activity proposed the production of natural paints from soil pigments, a sustainable alternative to the conventional paint industry. During the workshop, students and community members actively participated in the paint manufacturing process, promoting practical learning and the development of ecological solutions. The results indicated that participants recognize the environmental benefits of natural paints, highlighting their simplicity in production and low cost. Thus, the TERRACOR workshop exemplifies how extension activities can strengthen academic training and contribute to the dissemination of sustainable practices, combining theoretical knowledge with community practice.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CES nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira. Brasília, 2018. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=104251-rces007-18&category_slug=dezembro-2018-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 20 de outubro de 2024.

CARVALHO, L. DE A.; TONINI, A. M. (2017). Uma análise comparativa entre as competências requeridas na atuação profissional do engenheiro contemporâneo e aquelas previstas nas diretrizes curriculares nacionais dos cursos de Engenharia. Gestão & Produção, 24(4), 829-841. 2017.

MORÁN, J. (2015). Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens, v. 2, n. 1, p. 15-33, 2015.

OLIVEIRA, V. F.; DE ALMEIDA, N. N.; CARVALHO, D. M.; PEREIRA, F. A. A. Um estudo sobre a expansão da formação em engenharia no Brasil. Revista de ensino de engenharia, 32(3), 37-56. 2013.

RUFINO, S.; et al. Inovações e desafios da educação em engenharia: Debate sobre a implementação das diretrizes nacionais e da curricularização da extensão. In: TONINI, A. M.; PEREIRA, T. R. D. S. ABENGE 50 ANOS: Desafios de ensino, pesquisa e extensão na educação em engenharia. Brasília: ABENGE, 2023. p. 43- 86.

SENA, T. V. (2019). Gamificação: estratégia de ensino e aprendizagem em currículo por competências. Revista de Ensino em Artes, Moda e Design, v. 3, n. 2, p. 025-040, 2019.

VELHO, L. M. L. S.; DA COSTA, J. O. P.; GOURLART, F. L. Gargalos na formação em engenharia no Brasil: uma perspectiva dos engenheiros. Revista Tecnologia e Sociedade, v. 15, n. 35, 2019.

Published

2025-04-16