A FORMAÇÃO DO PROFESSOR DE ATENDIMENTO EDUCACIONAL ESPECIALIZADO:

A LEGISLAÇÃO E OS PRESSUPOSTOS DE JOHN DEWEY E PAULO FREIRE

Authors

Keywords:

formação, inclusão, professores de AEE

Abstract

The changes implemented in Brazil, related to Inclusive Education and Specialized Educational Assistance (SEA), now require the SEA teacher to work with all categories of the target audience of Special Education (PAEE). Given these requirements, this article aims to reflect on the training of these professionals to work in this service. To this end, a literature review will be carried out based on the assumptions of John Dewey and Paulo Freire. This theoretical approach was chosen because even though the two authors lived in different contexts, they both shared the idea of education as a practice that should include all students regardless of their biological, psychological, social, economic or cultural conditions, guaranteeing their humanization and individual emancipation in an equal, democratic and comprehensive way. Although Brazilian legislation and teacher training courses do not yet have a very clear policy on the preparation of ESA teachers, it is necessary to think about the training of these professionals, who are one of the most important elements in the inclusion of students with special educational needs, from an inclusive perspective and transforming the reality of those who have lived in a situation of segregation and exclusion for so long.

Author Biography

Claudia Tavares do Amaral, Universidade Federal de Catalão

Graduação em Pedagogia e Mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC-MG), Doutorado em Educação pela Universidade de Lisboa, com reconhecimento no Brasil pela USP. É Professora do Magistério Superior na Universidade Federal de Catalão no Curso de Pedagogia e docente permanente no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEDUC) integrando a Linha de Pesquisa Práticas Educativas, Formação de Professores e Inclusão. Responde pela Coordenação do Curso de Pedagogia de 2017 até o momento atual, é Líder do Grupo de Pesquisa Centro de Estudos e Pesquisas em Educação (CIEED). É editora-chefe da Revista Poiesis Pedagógica. Seus estudos e pesquisas têm ênfase em: práticas educativas, inclusão social na educação, gestão educacional e políticas educacionais. 

Published

2025-06-08

Issue

Section

Articles