EDUCATIONAL ANIMATION AS A LEARNING OBJECT FOR TRAINING IN THE CONSTRUCTION INDUSTRY

Authors

  • Leiliane Santana Souza UniAraguaia
  • Antônio Edésio Jungles
  • Tairine Roquete Alves Carneiro Centro Universitário Araguaia (UniAraguaia)
  • Fabio Henrique Casarini Geronimo Centro Universitário Araguaia (UniAraguaia)
  • Erika Severino de Miranda
  • Mayara Paula Silva Franco Castilho Centro Universitário Araguaia (UniAraguaia)

Keywords:

animação educacional, trabalhadores da construção, objeto de aprendizagem, construção civil, gestão

Abstract

The lack of qualified labor interferes with the growth of the construction industry, since it limits its productive capacity and the expansion of the country's economy. The article addresses educational animation as a learning object for training in civil construction. The objective of this research is to develop an educational animation as a learning object for the training of construction workers. In order to achieve the proposed objective, a survey was conducted in construction education institutions in five different states, based on Design Science Research, expressed in 5 phases. The instrumentation and data collection were directed to the target audience and designers/developers and sought to assess, at first, the knowledge/affinity of the target audience with educational animation. It is noted in the literature review that contemporary languages ​​used for education motivate, engage and assist in the learner's memorization, although few studies delve into this topic. It is expected that this study can contribute to the development of related themes, as well as instigate debates and correlated developments.

Author Biographies

Antônio Edésio Jungles

Professor Titular da Universidade Federal de Santa Catarina. Mestre e Doutor pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e Pós-Doutor pela Universidade de Alberta - Canadá. E-mail: [email protected]

Tairine Roquete Alves Carneiro , Centro Universitário Araguaia (UniAraguaia)

Coordenadora e docente do curso de Engenharia Civil do Centro Universitário Araguaia (UniAraguaia) - Mestra em Geotecnia, Estruturas e Construção Civil pela Universidade Federal de Goiás. E-mail: [email protected]

Fabio Henrique Casarini Geronimo , Centro Universitário Araguaia (UniAraguaia)

Docente do curso de Engenharia Civil do Centro Universitário Araguaia (UniAraguaia). Doutor em Ciência e Engenharia de Materiais pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). E-mail: [email protected]

Erika Severino de Miranda

Docente do curso de Engenharia Civil e tutora nos cursos EaD na área das Engenharias do Centro Universitário Araguaia (UniAraguaia). Mestra em Construção Civil pelo Programa de Pós-Graduação em Geotecnia, Estruturas e Construção Civil da Universidade Federal de Goiás. E-mail: [email protected]

Mayara Paula Silva Franco Castilho , Centro Universitário Araguaia (UniAraguaia)

Docente do curso de Engenharia Civil do Centro Universitário Araguaia (UniAraguaia) – Especialista em Docência do Ensino Superior pela Faculdade Brasileira de Educação e Cultura - FABEC e Mestra em Engenharia Ambiental e Sanitária pela Universidade Federal de Goiás (UFG). E-mail:[email protected]

 

Published

2025-04-16