EVALUATION OF BASIC EDUCATION: INTERVENTIONS BY INTERNATIONAL MULTILATERAL AGENCIES IN BRAZILIAN EDUCATIONAL POLICIES

Authors

Keywords:

education; educational policies; quality; assessment

Abstract

The quality of Brazilian education has been a persistent issue highlighted in public policies and educational discourses since at least the Imperial Period. Although numerous changes have occurred within the framework of educational policies, significant advancements in improving teaching quality remain scarce. Following the promulgation of the Constitution of the Federative Republic of Brazil in 1988 and the approval of the LDBEN 9394/96, education became a focal point for international multilateral agencies, under the banner of "education for all" and "total quality," primarily measured through internal and external evaluations. In this context, this study, through bibliographic and documental research, seeks to discuss how these evaluations are designed internationally and the roles played by education and the Brazilian state in meeting goals and proposing policies that align with neoliberal interests, particularly those of an international scope.

Author Biography

Reginaldo Peixoto, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

Holds a degree in Letters/Portuguese from the State University of Maringá (2000), a Pedagogical Training in Licentiate in Art Education from the Integrated Faculty of Grande Fortaleza (2009), a degree in Pedagogy from the Paulista Faculty São José (2015), a Master's degree in Education from the State University of Maringá (2013), and a Ph.D. in Education, Art, and History of Culture from the Presbyterian University Mackenzie (2018). Currently, he is a Professor of Portuguese Language within the permanent teaching staff of the Paraná State Department of Education – Regional Education Center of Maringá (on leave since 03/01/2025) and a tenured Assistant Professor at the State University of Mato Grosso do Sul, at the Mundo Novo University Unit. He is part of the Academic Master’s Program in Education at UEMS, Paranaíba Unit, and the Professional Master’s Program in Education at UEMS, Campo Grande Unit. His research and teaching experience encompass reading and text production, Portuguese language, arts, and pedagogical disciplines in teacher education programs. His areas of expertise include teacher education in gender and sexuality studies, as well as special and inclusive education.

References

APPLE, Michael W. Ideologia e Currículo. Tradução Vinicius Figueira. 3 ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.

ARAUJO, Víviam Carvalho de; ARAUJO, Rita de Cássia B. F; SCHEFFER, Ana Maria Moraes. Discutindo aprendizagem e desenvolvimento da criança à luz do referencial histórico-cultural. 2008, Juiz de Fora, MG.

BASSO, Daniela; NETO Luiz Bezerra. As influências do neoliberalismo na educação brasileira: algumas considerações. Primeiro semestre 2014, volume 1, número 16. Revista Eletrônica do curso de Pedagogia do Campus de Jataí, GO.

BRASIL, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Disponível em https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/saeb. Acesso em 21 ago 2023.

BRASIL, Press Kit SAEB 2021. Disponível em https://download.inep.gov.br/saeb/resultados/press_kit_saeb_2021.pdf. Acesso em 21 ago 2023.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em 21 ago 2023.

BRASIL. Indicadores da qualidade na educação. São Paulo: Ação Educativa, 2004.

BRASIL. INEP. Portaria nº 267, de 21 de junho de 2023. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-267-de-21-de-junho-de-2023-491971666. Acesso em 29 ago. 2023.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDBEN. 9394/1996. Acesso em 21 ago 2023.

CARVALHO, Elma Julia Gonçalves de. Políticas públicas e gestão da educação no Brasil. Maringá PR: EDUEM, 2012.

DELORS, Jacques. Educação: um tesouro a descobrir: relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o Século XXI. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 1998.

GATTI, Bernardete Angelina. Formação de professores, complexidade e trabalho docente. Rev. Diálogo Educ. 2017, vol.17, n.53, pp.721-737. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1981-416x2017000300721&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em 20 abr 2024.

LIBANÊO, José Carlos. A aprendizagem escolar e a formação de professores na perspectiva da psicologia histórico-cultural e da teoria da atividade. Revista Educar, Curitiba, n. 24, p. 113-147, 2004. Editora UFPR.

LIBANÊO, José Carlos. Políticas educacionais no Brasil: desfiguramento da escola e do conhecimento escolar. Cadernos de Pesquisa. V.46 n.159 p.38-62 jan./mar. 2016 39. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/ZDtgY4GVPJ5rNYZQfWyBPPb/?format=pdf. Acesso em 25 abr 2024.

MARIANO, Lidiane Malheiros; GUIMARÃES. Lucélia Tavares. A influência dos organismos multilaterais internacionais na formação das políticas brasileiras de alfabetização. Revista e-Curriculum, São Paulo, v.15, n.3, p. 842 – 870 jul./set.2017. disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/30709. Acesso em 25 abr 2024.

MARGUTTI, Sérgio. Agências multilaterais e a sua importância para o setor privado. Publicado em 30/06/2021. Disponível em: https://funcex.org.br/info/rbce-147-abril-maio-junho-2021/agencias-multilaterais-e-a-sua-importancia-para-o-setor-privado. Acesso em 30 ago. 2023.

OCDE. PISA 2022 results. Disponível em: https://www.oecd.org/publication/pisa-2022-results/country-notes/brazil-61690648#chapter-d1e11. Acesso em: 05/02/2024.

PERRENOUD, Philippe. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: Artmed, 1999.

SAVIANI, Dermeval. O Plano de Desenvolvimento da Educação: análise do projeto do MEC. Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p. 1231-1255, 2007. Disponível em https://www.scielo.br/j/es/a/7pgYkYztK6ZyPny97zmQvWx/?format=pdf&lang=pt. Acesso em 27 ago 2023.

SCHNEIDER, Marilda Pasqual; ROSTIROLA, Camila Regina. Premissas epistemológicas da qualidade educacional: percepções de organizações multilaterais. Cad. Cedes, Campinas, v. 43, n. 121, p.19-33, set.-dez., 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/JKDFw66N4PH5fDdNTbNfq5d/?format=pdf&lang=pt. Acesso em 25 abr 2024.

SHIROMA, Eneida Oto; MORAES, Maria Célia Marcondes de; EVANGELISTA, Olinda. Política educacional. 4.ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2011.

SOUSA, Maria do Carmo. Sistema SAEB no atual contexto educacional inclusão ou exclusão? III Simpósio Nacional Discurso, Identidade e Sociedade (III SIDIS) dilemas e desafios na contemporaneidade, Campinas SP, 14 a 16 de fevereiro de 2012. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.iel.unicamp.br/sidis/anais/pdf/SOUSA_MARIA_DO_CARMO.pdf. acesso em 20 ago. 2023.

UNESCO: Declaração Mundial sobre Educação Superior no século XXI: Visão e Ação, Paris, 1998.

UNICEF, Declaração Mundial sobre Educação para Todos. 1990. Disponível em https://www.unicef.org/brazil/declaracao-mundial-sobre-educacao-para-todos-conferencia-de-jomtien-1990. Acesso em 21 ago 2023.

VYGOSTKY, L. S. Obras escogidas, v. 1, Madrid: Visor, 1996.

WAISELFISZ, Júlio Jacobo. O Sistema Nacional de Avaliação do Ensino Público de 1º Grau. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, n. 4, p. 65-73, jul./nov. 1991. Disponível em https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2376/2325. Acesso em 28 ago 2023.

YOUNG, Michael. Para que serve as escolas? Educ. Soc., Campinas, vol. 28, n. 101, p. 1287-1302, set./dez. 2007.

Published

2025-06-08

Issue

Section

Articles