MODERNIZAÇÃO CONSERVADORA: FUNDAMENTAÇÃO (NEO)LIBERAL PARA O CAMPO EDUCACIONAL
Keywords:
Modernização Conservadora, (Neo)Liberalismo, (Neo)Conservadorismo, Educação.Abstract
O objetivo do presente estudo é apontar as ações empreendidas nas últimas décadas pelos defensores e partidários do liberalismo econômico no campo da educação em direção ao que denominamos modernização conservadora, orientada para a preservação e propagação da fundamentação teórico-ideológica (neo)liberal e para assegurar a reprodução das desigualdades socioeconômicas. Investigamos algumas concepções para construir uma síntese do projeto de modernização conservadora da sociedade capitalista, mais especificamente, da educação utilizada como instrumento de difusão de conceitos e princípios, hábitos, valores e costumes para assegurar a manutenção do status quo. Na medida em que a modernização conservadora realiza a sua missão de reordenação social e cultural do sistema, atinge os objetivos de suas propostas políticas para o campo educacional, visto que a sua despolitização representa a concretização das premissas mercadológicas e do consenso, consequência das transformações produzidas pelos novos padrões socioculturais estabelecidos pela assimilação do discurso dominante difundido na sociedade contemporânea.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The copyright of the published articles will be transferred to the Uniaaraguaia Magazine, allowing its subsequent reproduction as transcription and with due citation of source. In the event of acceptance and before the publication of the article, the plaintiff (s) shall write a statement formally transferring copyright to the magazine.
The author may also print and distribute copies of his article, provided that he mentions that the rights belong to the Uniaaraguaia Magazine.
Author rights include the right to reproduce in full or partly by any means, distribute this article, including figures and photographs.
By submitting originals to the Uniaaraguaia magazine, the author or authors express agreement with the following terms:
a) Authors maintain copyright and grant Uniaraguaia magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this magazine.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-expiration distribution of the work version published in this magazine (eg publish in institutional repository or as book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) to any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and citation of published work.