THE INTERNET USE AS A TEACHING - EDUCATIONAL RESOURCE IN SCIENCE TEACHING AND BIOLOGY

Authors

  • Wemerson Souza do Nascimento Universidade Federal de Goiás
  • Ronney Fernandes Chagas Departamento de Biologia, Instituto de Ciências Biológicas da Universidade Federal de Goiás.

Keywords:

Information and Communication Technologies, Science and Biology teaching, learning resources, Internet.

Abstract

The present work focuses on the resistance that education professionals find in using technologies as educational tools, emphasizing the process of globalization that brings ICTs in education and in Brazil, to find out why teachers do not use the technologies in their classes. The objective is to emphasize the resistance that educational professionals find in using technologies as an auxiliary pedagogical tool and to evaluate how the insertion of these technologies occurs in some schools in the interior of Goiás and if these technological tools are actually being underutilized in these schools.The methodology used was descriptive-exploratory with a quantitative-qualitative approach, carried out in 10 public schools (eight from Anápolis, one from Joanapólis, one from Pirenópolis) with 100 students, 50 from elementary school and 50 from high school, as well as 20 teachers Of the area of Sciences and Biology, to verify the availability and employability of the technologies in the education. As a result, it was observed that in the classes technological didactic resources are used and such tools are very important and motivating, contributing considerably to the construction of the knowledge, however it was verified that the use of any other didactic modality beyond the traditional one implies in efforts and depends on other agents of the school, the availability of materials, equipment and facilities of the establishment.

Author Biographies

Wemerson Souza do Nascimento, Universidade Federal de Goiás

Bacharel em Direito pela Faculdade do Instituto Brasil de Ciência e Tecnologia ­ FIBRA (OAB), Graduado em Biologia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú ­ UVA, CRBio 04­D, Graduado em Administração de Empresas pela Universidade Paulista ­ UNIP, Graduado em Gestão em Segurança Pública pela Faculdade Unida de Campinas ­- Fac­Unicamps, Especialização em Ciências Forenses ­ Perícia Criminal pelo Instituto Educacional Santa Catarina ­ IESC, Especialização em Direito Penal e Processual Penal pela Universidade Cândido Mendes ­ UCAM, Especialização em Análise Criminal Pela Faculdade Unida de Campinas ­ Fac­Unicamps, Especialização em Planejamento Geo- Ambiental pelo Centro Universitário de Anápolis ­ UniEvangélica, Especialização MBA em Meio Ambiente pela Faculdade Católica de Anápolis ­ FCA e Especialização em Engenharia de Segurança no Trabalho pelas Faculdades Integradas de Jacarepaguá ­ FIJ. Área de interesse: Direito Penal, Direitos Humanos, Direito Civil, Direito Ambiental e Direito Internacional Humanitário.

Ronney Fernandes Chagas, Departamento de Biologia, Instituto de Ciências Biológicas da Universidade Federal de Goiás.

Doutor em Patologia Molecular pelo Programa de Pós-graduação da Faculdade de Medicina da Universidade de Brasília (2007 - 2011), possui mestrado em Biologia Celular e Molecular pela Universidade Federal de Goiás (2007) e graduação em Biologia pela Universidade Estadual de Goiás (2004). Tem experiência na área de Biologia Molecular e Bioquímica, atuando principalmente nos seguintes temas: Paracoccidoides brasiliensis, genômica e proteômica, bioquímica e interação parasito-hospedeiro. Grande área: Ciências Biológicas
Grande Área: Ciências Biológicas / Área: Microbiologia / Subárea: Microbiologia Molecular. 
Grande Área: Ciências Biológicas / Área: Genética / Subárea: Genética Molecular e de Microorganismos. 

Published

2017-07-19

Issue

Section

Articles