O PROFESSOR COMO COMUNICADOR E MEDIADOR DO PROCESSO ENSINO E APRENDIZAGEM
Keywords:
Professor comunicador, Voz, Fatores de risco, Condições de trabalhoAbstract
O presente trabalho teve por objetivo estudar e compreender o papel do professor como um comunicador no processo de ensino e aprendizagem, o uso da voz como instrumento primordial em sua atividade laboral e quais as principais influências do meio no qual trabalha e das condicionantes organizacionais no exerício de suas funções. Para tanto buscou referências bibliográficas e eletrônicas que, somadas ao conhecimento adquirido pelos autores durante as aulas de Metodologia da Comunicação Oral do Curso de Especialização em Docência Universitária da Faculdade Araguaia, permitiram estabelecer uma leitura mais circunstanciada, ampla e multidisciplinar a respeito da atividade docente, dos riscos apresentados à saúde e notadamente à voz do professor, suas fontes e consequências para a qualidade de vida deste profissional e para a eficiência do aprendizado do aluno. Aborda questões básicas relativas à fonoaudiologia, aos espaços edificados que abrigam as escolas, à s condições espaciais, ambientais e políticas que configuram o cenário contemporâneo da atividade docente. Conclui indicando, em síntese, interrelações necessárias à ação qualificadora do docente e sua atividade.Downloads
Published
Issue
Section
License
The copyright of the published articles will be transferred to the Uniaaraguaia Magazine, allowing its subsequent reproduction as transcription and with due citation of source. In the event of acceptance and before the publication of the article, the plaintiff (s) shall write a statement formally transferring copyright to the magazine.
The author may also print and distribute copies of his article, provided that he mentions that the rights belong to the Uniaaraguaia Magazine.
Author rights include the right to reproduce in full or partly by any means, distribute this article, including figures and photographs.
By submitting originals to the Uniaaraguaia magazine, the author or authors express agreement with the following terms:
a) Authors maintain copyright and grant Uniaraguaia magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this magazine.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-expiration distribution of the work version published in this magazine (eg publish in institutional repository or as book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) to any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and citation of published work.