A ALFABETIZAÇÃO NA PERSPECTIVA DA EDUCAÇÃO CONTEMPORÂNEA: PRÁTICAS, PROCESSOS, IMPASSES E POLÍTICAS
Keywords:
Educação, Práticas de alfabetização, Políticas de Alfabetização, Sucesso escolar.Abstract
O objetivo desse estudo é o de realizar uma discussão acerca de alguns aspectos sobre os processos da aprendizagem da leitura e da escrita, quer por meio da história dos métodos, quer seja pela proposta de alfabetização e letramento e, ao final apresentar algumas políticas de alfabetização que encontramos nas propostas do Ministério da Educação, a partir da segunda metade dessa década. Dessa forma, por meio de uma pesquisa bibliográfica e documental, pretendemos afirmar que há uma grande problemática no entorno da alfabetização no Brasil que envolve elementos como práticas, processos e políticas educacionais, tal problemática demanda, dentre outras coisas, compromissos sociais para se resolverem, pois essa deficiência vem refletindo em baixos níveis de qualidade em educação, como na inserção dos estudantes nas diversas esferas sociais.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The copyright of the published articles will be transferred to the Uniaaraguaia Magazine, allowing its subsequent reproduction as transcription and with due citation of source. In the event of acceptance and before the publication of the article, the plaintiff (s) shall write a statement formally transferring copyright to the magazine.
The author may also print and distribute copies of his article, provided that he mentions that the rights belong to the Uniaaraguaia Magazine.
Author rights include the right to reproduce in full or partly by any means, distribute this article, including figures and photographs.
By submitting originals to the Uniaaraguaia magazine, the author or authors express agreement with the following terms:
a) Authors maintain copyright and grant Uniaraguaia magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this magazine.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-expiration distribution of the work version published in this magazine (eg publish in institutional repository or as book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) to any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and citation of published work.