CONTEXTUALIZANDO O ENSINO DE MATEMÁTICA COM O USO DO JOGO DE XADREZ
Keywords:
Educação Matemática. Jogo de Xadrez. Ensino-Aprendizagem.Abstract
O presente artigo apresenta uma pesquisa que objetivou propor o uso do jogo de xadrez como um recurso didático para melhorar o aprendizado dos alunos nas aulas de Matemática. Para isso, desenvolvemos um levantamento bibliográfico de alguns dos principais estudos que abordam a temática e uma pesquisa-ação com a utilização do Jogo Xadrez em sala de aula, a qual foi desenvolvida com os alunos do 1º ano do Ensino Médio, do Colégio Estadual Pré-Universitário de Araguaína/TO. Com a utilização do xadrez em aulas de matemática, o aluno tende a desenvolver o racioínio lógico, antecipação, tomada de decisões, planejamento, visão de espaço, relação de ganho e perda, dentre outras habilidades que são fundamentais para a aprendizagem de Matemática. O desenvolvimento desta pesquisa proporcionou uma efetiva aprendizagem dos alunos que participaram, indicando que a utilização de jogos, mesmo como mecanismo de contextualização, tende a funcionar como ferramenta pedagógica útil para o ensino de Matemática na educação básica.Downloads
Published
Issue
Section
License
The copyright of the published articles will be transferred to the Uniaaraguaia Magazine, allowing its subsequent reproduction as transcription and with due citation of source. In the event of acceptance and before the publication of the article, the plaintiff (s) shall write a statement formally transferring copyright to the magazine.
The author may also print and distribute copies of his article, provided that he mentions that the rights belong to the Uniaaraguaia Magazine.
Author rights include the right to reproduce in full or partly by any means, distribute this article, including figures and photographs.
By submitting originals to the Uniaaraguaia magazine, the author or authors express agreement with the following terms:
a) Authors maintain copyright and grant Uniaraguaia magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this magazine.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-expiration distribution of the work version published in this magazine (eg publish in institutional repository or as book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) to any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and citation of published work.