ENCONTROS E ENCANTAMENTOS DO FAZER-FAZENDO NO TRABALHO COM BEBÊS
Keywords:
Educação Infantil. Creche. Bebês. Cuidar. Educar.Abstract
O presente trabalho tem como objetivo compreender como acontece a prática docente com os bebês na Educação Infantil (EI), tendo em vista à dialética "cuidar e educar". Assim, questionamos como são (re)estruturados os movimentos pedagógicos na EI para o trabalho com bebês, tendo em vista o pleno desenvolvimento desses sujeitos, inseridos na fase de apropriação da cultura historicamente (re)elaborada. Para tanto, empregamos uma pesquisa de natureza qualitativa, mediante um estudo bibliográfico a partir da leitura e síntese reflexiva de autores do campo da EI, quais sejam: Àries (1981), Kodama (2010), Kramer (1999), Martins (2020), Neves (1996), Didonet (2001) e entre outros, bem como a legislação brasileira para essa etapa da educação básica brasileira. Mediante o exerício de reflexão e compreensão realizado com diferentes autores do campo da EI, é possível concluir que a primeira ação necessária para (re)pensar o trabalho com os bebês, é romper com as práticas rotineiras. Por fim, enquanto professores(as) urgimos sair da zona de conforto e fazer as coisas diferente, conhecer e, sobretudo ouvir os bebês através de todas as suas possíveis formas de expressão, bem como entender que esses se desenvolvem em todo decorrer da rotina estabelecida, devendo as práticas e ações desenvolvidas na creche se constituírem de forma intencional.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The copyright of the published articles will be transferred to the Uniaaraguaia Magazine, allowing its subsequent reproduction as transcription and with due citation of source. In the event of acceptance and before the publication of the article, the plaintiff (s) shall write a statement formally transferring copyright to the magazine.
The author may also print and distribute copies of his article, provided that he mentions that the rights belong to the Uniaaraguaia Magazine.
Author rights include the right to reproduce in full or partly by any means, distribute this article, including figures and photographs.
By submitting originals to the Uniaaraguaia magazine, the author or authors express agreement with the following terms:
a) Authors maintain copyright and grant Uniaraguaia magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this magazine.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-expiration distribution of the work version published in this magazine (eg publish in institutional repository or as book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) to any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and citation of published work.