INFLUÊNCIAS IDEOLÓGICAS E POLÍTICAS NA EDUCAÇÃO E NA FORMAÇÃO DOCENTE: A DISSEMINAÇÃO DA PERSPECTIVA NEOLIBERAL DA UNESCO
Keywords:
Educação. Formação Docente. UNESCO.Abstract
Este artigo foi construído por meio de um levantamento bibliográfico com uma abordagem qualitativa pesquisa. São discutidos alguns pontos a respeito das influências ideológicas e políticas tanto na educação quanto na formação docente, com foco na disseminação da perspectiva neoliberal da Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura (UNESCO), que se intensifica no atual contexto da pandemia da Covid-19, tendo levantamentos que abarcam aspectos teóricos, subjetivos, históricos, econômicos e sociais. Com uma abordagem contra-hegemônica este trabalho embasa-se no método materialismo histórico dialético (MHD), que objetiva a compreensão dos condicionantes sociais, históricos, ideológicos e culturais do objeto estudado, levando-se em consideração que enquanto sujeitos ativos, podemos modificar a realidade que é altamente contraditória.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The copyright of the published articles will be transferred to the Uniaaraguaia Magazine, allowing its subsequent reproduction as transcription and with due citation of source. In the event of acceptance and before the publication of the article, the plaintiff (s) shall write a statement formally transferring copyright to the magazine.
The author may also print and distribute copies of his article, provided that he mentions that the rights belong to the Uniaaraguaia Magazine.
Author rights include the right to reproduce in full or partly by any means, distribute this article, including figures and photographs.
By submitting originals to the Uniaaraguaia magazine, the author or authors express agreement with the following terms:
a) Authors maintain copyright and grant Uniaraguaia magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this magazine.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-expiration distribution of the work version published in this magazine (eg publish in institutional repository or as book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) to any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and citation of published work.