A PEDAGOGIA HISTÓRICO-CRÍTICA NO ENSINO DE QUÍMICA (PANORAMA GERAL 2018-2023)
Keywords:
Pedagogia Histórico-Crítica, Ensino de Química, Práticas EducativasAbstract
As diversas teorias da educação e seus fundamentos teórico-práticos do processo de ensino aprendizagem devem servir de embasamento para práticas educativas, bem como para elaborar os documentos acerca da educação a partir de uma concepção política concreta. Dessa maneira, destaca-se a importância de se conhecer os principais trabalhos (dissertações e teses) que demonstram as contribuições do estudo da Pedagogia Histórico Crítica (PHC) para o ensino de química nos últimos seis anos, fornecendo assim um panorama geral das mesmas. Para isso foi desenvolvido um estudo do tipo estado da arte a partir da análise de conteúdo realizando inicialmente uma busca entre os anos de 2018 a 2023 utilizando os títulos e resumos dos produtos presentes na Base de Dados da Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD) e CAPES D&T e posteriormente SCIELO e Google acadêmico. Por meio da análise superficial dos títulos, foram selecionados 11 trabalhos entre dissertações e teses para identificar quais as principais contribuições das pesquisas direcionadas para PHC no ensino de Química desenvolvidas em três instituições de ensino (Universidade Federal da Bahia, Universidade Estadual Paulista e Universidade de Brasília)
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 REVISTA UNIARAGUAIA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyright of the published articles will be transferred to the Uniaaraguaia Magazine, allowing its subsequent reproduction as transcription and with due citation of source. In the event of acceptance and before the publication of the article, the plaintiff (s) shall write a statement formally transferring copyright to the magazine.
The author may also print and distribute copies of his article, provided that he mentions that the rights belong to the Uniaaraguaia Magazine.
Author rights include the right to reproduce in full or partly by any means, distribute this article, including figures and photographs.
By submitting originals to the Uniaaraguaia magazine, the author or authors express agreement with the following terms:
a) Authors maintain copyright and grant Uniaraguaia magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this magazine.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-expiration distribution of the work version published in this magazine (eg publish in institutional repository or as book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) to any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and citation of published work.