THE CONSTITUTION OF THE TEACHING IDENTITY: BETWEEN THE WIRES AND PLOT THE EXERCISE OF THE TEACHING IN THE FIELD

Authors

Keywords:

identity, teaching, teachers of the field.

Abstract

In this article a study happened about the constitution of the teaching identity, in the perspective of the dialectic-historical materialism. The cutting out and analysis undertaken are centered in the especificidades of the exercise of the teaching in the rural space. Initially, it is the question of the concept of teaching identity and on the constitution of the teaching. Next, one proposes questions inherent in the teaching in the rural context, marked regarding the concepts of culture and work. One understands that the teaching, in this context, goes by challenges and tensions, which need to be discussed and analysed. To propose a glance for the especificidades of the teaching in the field shows up, not only like a challenge, but, especially, like a necessity of the education in the contemporaneousness.

Author Biography

Ester Alves Lopes Mendes, Faculdade Araguaia e Universidade Federal de Goiás

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação (PPGE/FE) da UFG. Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Goiás. Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas da Infância e sua Educação em Diferentes Contextos (NEPIEC/UFG). Atua como professora de Educação Infantil na Rede Municipal de Goiânia (SME) e Professora do Ensino Superior no Curso de Pedagogia da Faculdade Araguaia (FARA) ministrando as disciplinas de Fundamentos da Educação Infantil, Fundamentos de Arte-Educação e Pesquisa e prática de Educação Infantil. E na Universidade Federal de Goiás, ministrando as disciplinas de didática e estágio. Possui experiência com pesquisas no campo da Infância, Educação do Campo, Formação de Professores e Educação Infantil.

Published

2018-06-02

Issue

Section

Articles