FORMAÇÃO HUMANA OU PARA O MERCADO? ANÁLISE DO PROJETO PEDAGÓGICO DO CURSO TÉCNICO INTEGRADO EM ANÁLISES CLÍNICAS DO CAMPUS GOIÂNIA OESTE "“ IFG
Keywords:
Trabalho-educação, Formação humana e profissional, Projeto Pedagógico, Mercado-trabalho.Abstract
Este trabalho analisa a proposta pedagógica do curso Técnico Integrado de Análises Clínicas de um Campus do IFG na região Oeste de Goiânia. O estudo compõe-se de reflexões sobre o referencial teórico educacional contra hegemônico objetivando descrever a formação humana para o mercado de trabalho. O IFG é reconhecido no campo educacional por ter concebido uma proposta pedagógica comprometida com a humanização e a libertação do ser humano, na busca pela transformação de uma realidade mais justa e solidária. Como resultado da pesquisa, destaca-se à experiência e cultura do trabalho na educação profissional como mediadora da produção de conhecimento na escola. No entanto, verifica-se nesse processo que para alguns docentes, a formação profissional passa a tencionar a histórica dicotomia entre trabalho e educação, embora a concepção de ensino expressa no documento em análise explicite em alguns pontos a formação objetiva para o mercado de trabalho numa perspectiva neoliberal.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The copyright of the published articles will be transferred to the Uniaaraguaia Magazine, allowing its subsequent reproduction as transcription and with due citation of source. In the event of acceptance and before the publication of the article, the plaintiff (s) shall write a statement formally transferring copyright to the magazine.
The author may also print and distribute copies of his article, provided that he mentions that the rights belong to the Uniaaraguaia Magazine.
Author rights include the right to reproduce in full or partly by any means, distribute this article, including figures and photographs.
By submitting originals to the Uniaaraguaia magazine, the author or authors express agreement with the following terms:
a) Authors maintain copyright and grant Uniaraguaia magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this magazine.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-expiration distribution of the work version published in this magazine (eg publish in institutional repository or as book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) to any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and citation of published work.