A DIMENSÃO DA AFETIVIDADE NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO INFANTIL: NOTAS INTRODUTÓRIAS
Keywords:
Educação infantil. Afetividade. Professores. Criança.Abstract
O presente artigo versa acerca da afetividade no contexto da Educação Infantil (EI), e objetiva compreender como as relações afetivas corroboram para a significação das práticas pedagógicas nesse espaço da Educação Básica. Para tanto, apresentamos o resultado de um trabalho monográfico que realizou uma pesquisa de abordagem qualitativa, mediante um estudo de caso, resultado da ação docente de uma professora da Rede Municipal de Educação de Goiânia no âmbito da EI. Como estratégia de coleta de dados empregou-se um questionário que foi realizado por e-mail, oportunizando uma análise sobre o tema desenvolvido nesta pesquisa. Diante dos resultados e dos estudos empreendidos, pode-se considerar que o professor necessita de cautela no modo de relacionar-se com as crianças, pois este é um dos encarregados pelo pleno desenvolvimento, juntamente com as famílias, dessas crianças. Portanto, quando se tem uma conduta afetiva acaba-se exercendo uma função de legalidade e legitimidade no trato com a criança, estabelecendo assim, relações de confiança, construção de vínculos e qualificando a permanência da criança nos espaços da EI.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The copyright of the published articles will be transferred to the Uniaaraguaia Magazine, allowing its subsequent reproduction as transcription and with due citation of source. In the event of acceptance and before the publication of the article, the plaintiff (s) shall write a statement formally transferring copyright to the magazine.
The author may also print and distribute copies of his article, provided that he mentions that the rights belong to the Uniaaraguaia Magazine.
Author rights include the right to reproduce in full or partly by any means, distribute this article, including figures and photographs.
By submitting originals to the Uniaaraguaia magazine, the author or authors express agreement with the following terms:
a) Authors maintain copyright and grant Uniaraguaia magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this magazine.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-expiration distribution of the work version published in this magazine (eg publish in institutional repository or as book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) to any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and citation of published work.