A PRESENÇA DO CONSTRUTIVISMO NO PROCESSO DE ALFABETIZAÇÃO EM LINGUAGEM NO BRASIL
Keywords:
Construtivismo, Alfabetização, Psicogênese da língua escritaAbstract
A partir da década de 1980, é perceptível a "invasão" do construtivismo no cenário educacional brasileiro, em especial nos processos didático-pedagógicos relacionados à alfabetização em linguagem. Considerando a importância de elucidar essa invasão numa perspectiva crítica, fez-se uma pesquisa do tipo revisão bibliográfica, na busca por compreender como oconstrutivismo, de teoria psicológica, se constituiu como abordagem didático-pedagógica no processo de alfabetização em linguagem nos anos iniciais do ensino fundamental. Neste texto objetiva-se apresentar uma breve explanação sobre o construtivismo Piagetiano, seguido de um estudo histórico quanto aos avanços deste enfoque no cenário educacional brasileiro. Neste contexto, é trazido ao texto alguns aspectos referentes à psicogênese da língua escrita, proposta de alfabetização baseada nos estudos Piagetianos, e por fim, buscou-se evidenciar os contrapontos existentes no que concerne a "invasão" construtivista no espaço educacional do Brasil.Downloads
Published
Issue
Section
License
The copyright of the published articles will be transferred to the Uniaaraguaia Magazine, allowing its subsequent reproduction as transcription and with due citation of source. In the event of acceptance and before the publication of the article, the plaintiff (s) shall write a statement formally transferring copyright to the magazine.
The author may also print and distribute copies of his article, provided that he mentions that the rights belong to the Uniaaraguaia Magazine.
Author rights include the right to reproduce in full or partly by any means, distribute this article, including figures and photographs.
By submitting originals to the Uniaaraguaia magazine, the author or authors express agreement with the following terms:
a) Authors maintain copyright and grant Uniaraguaia magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution license that allows the sharing of work with recognition of the authorship and initial publication in this magazine.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-expiration distribution of the work version published in this magazine (eg publish in institutional repository or as book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
c) Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) to any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and citation of published work.